ایده یابی و انتخاب حوزه کسب و کار
یک سوال مهم:
خلاقیت چیست؟
ایده چیست؟
-
نوآوری چیست؟
نوآوری بکارگیری ایدههای نوین ناشی از خلاقیت است.
نوآوری در واقع به پیاده ساختن ایدهٔ ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود. ایده یا طرح، در حقیقت یک تصور ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده سادهترین راه حلی است که انسان در برابر یک مسئله یا نیاز به آن فکر میکند.
ایده فرصت خواسته نیاز
ایده یک نوع نوآوری یا سبک جدیدی از نحوه مصرف یا اجرای یک خدمت یا فعالیت می باشد که با خود سهولت در انجام کارهای مربوطه را دارد.
ایدهها بسته به نوع فعالیت و تخصصی بودن مشاغل ، بسیار زیاد هستند.
ایده ها به سمت کسی هجوم می برند که در جستجوی آنها است.
بیشتر ایده ها در اطراف ما (خارج از ذهن) وجود دارند .
ایده ها تولید نمی شوند بلکه کشف و سپس به شکل مفیدتر استفاده می شوند.
کنجکاوی و علاقه بیشتر از هوش و ذکاوت و استعداد می تواند ما را در رسیدن به ایده ها کمک کند.
توانایی های خود را بشناسیم.
سوخت مورد نیاز برای یافتن ایده ها، تواناییهای ما است. منظور از توانایی، توانایی های کاری و حرفهای برتر ما می باشند.
برای شناخت بیشتر و خودآگاهی سئوال زیر را هر روز از خود بپرسید:
من به چه چیزی علاقمندم؟
ماهیت و اهمیت کار من چیست؟
آیا می توانم کارم را به گونه متفاوتی انجام دهم؟
ایده یابی و انتخاب حوزه کسب و کار
سوالات زیر بسیار موثر هستند:
من چه کسی هستم؟
محصول یا خدماتی که دارم چیست؟
ویژگی منحصر به فرد محصولم چیست؟
تفاوت آن با محصولات مشابه چیست؟
افراد در زمان انتخاب شغل، حرفه و کار باید به این نکات توجه کنند:
آیا از انجام آن کار لذت می برید؟ (خودم)
آیا به خوبی می توانید آن کار را انجام دهید؟ (حلقه توانایی ها)
آیا تا کنون کسی از شما خواسته است که آن را انجام دهید؟ (مشتریان)
من نابغه نیستم فقط در برخی زمینه ها باهوشم و روی همان زمینه ها پافشاری می کنم.
وارن بافت
چند نکته برای ایده یابی:
1- کنجکاو باشید.
من هیچ استعداد خاصی ندارم فقط خیلی کنجکاوم.
2- ماشین یادگیرنده باشید.
3- به دنبال انجام کارها به روش جدید باشید.
4- قانون 5W
WHO، WHY، WHOM ، WHAT ، WHERE
5– خودتان را نابغه بدانید.
زمینههای کاری و ایدههای موجود در هر حوزه کسب و کار نامحدودند ولی توان و امکانات ما محدود هستند.
انتخاب حوزه کسب و کار ما را محدود میکند و این محدودیت کمک میکند تا بتوانیم تصمیمهای دقیقتر و هدفمندتری بگیریم.
این کار شبیه کار یک جوینده گنج است که در یک محدوده مشخص شروع به کندن میکند.
بدیهی استکه توان و امکانات ما به عنوان کارآفرین اینترنتی نیز محدود است لذا باید به نحوی منطقهای را برای جستجوی گنج خود مشخص کنیم.
روش های انتخاب حوزه فعالیت کسب و کار
1- تهیه لیستی از تواناییها و مهارتهای خودمان و تعیین حوزه فعالیت کسب و کار بر اساس مهارتها و تواناییهای فعلی.
2- تهیه لیستی از علاقمندیها و تفریحات و … خودمان و انتخاب حوزه کسب و کار بر اساس نوع علائق و ویژگیهای فردی.
3- تهیه لیستی از حوزههای کسب و کار و فعالیت و تعیین اولویت و اهمیت هر کدام از حوزهها و انتخاب حوزه با اولویت بیشتر.
ایده یابی و انتخاب حوزه کسب و کار
روشهای متعددی برای انتخاب حوزه کسب و کار وجود دارد:
گام اول در پیدا کردن ایده، مشخص کردن حوزه کسب و کار است.
انتخاب حوزه کسب و کار یعنی در چه صنفی میخواهیم فعالیت کنیم.
-
برای دریافت فایل کامل دانلودی ایده یابی و انتخاب حوزه کسب و کار روی لینک زیر کلیک کنید:
ایده یابی برای کسب و کار
-
چگونه حوزه فعالیت کسب و کار آنلاین را انتخاب کنیم؟
دنیای تجارت آنلاین روز به روز در حال گسترش است. میلیونها کارآفرین در سرتاسر جهان به شرکتهای بزرگ ملحق میشوند تا از انقلاب صورت گرفته در فضای دیجیتال نهایت استفاده را ببرند. علیرغم اهمیت روزافزون صنعت کسب و کار آنلاین، بسیاری از صاحبان کسب و کار برای ورود به بازار و یافتن یک حوزه مناسب برای فعالیت که بتوانند از آن سود کسب کنند و در آن مهارت نیز داشته باشند با مشکل مواجه هستد. یافتن حوزه مورد علاقه که بتوانید در آن به موفقیت چشمگیر و فراگیر برسید کار سادهای نیست و در عین حال یکی از مهمترین بخشهای کسب سود از تجارت الکترونیک و مشتریانی است که بسیار به علایق خود بها میدهند. اگر شما نیز برای یافتن حوزه مناسب برای فعالیت در دنیای آنلاین با مشکل مواجه شدهاید، در این مقاله قصد داریم 7 نکته به شما آموزش دهیم تا شما را در این جهت یاری کند تا بتوانید در این دنیای سرشار از رقابت، به فعالیت خود ادامه دهید.
1- انواع شخصیت مشتریان را بشناسید
اگر قصد دارید که در دنیای کسب و کار آنلاین موفق شوید، باید انواع مختلف شخصیت مشتریان را بشناسید و درک کنید چون در طول مسیر حرفهای خود با این افراد در ارتباط نزدیک خواهید بود. همه مشتریان مانند هم نیستند و شما به زودی یاد میگیرید که برخی از آنها را راحتتر میشود به خرید راضی کرد. با این وجود، اقتصاد رفتاری میتواند حتی زیرکترین اقتصاددانان را نیز آشفته کند بنابراین قبل از اینکه فعالیت خود را آغاز کنید، حتماً در مورد انواع شخصیت مصرف کننده تحقیق کنید. در غیر این صورت، ممکن است یک حرکت غیر حرفهای انجام داده و مشتریان خود را برنجانید. وقتی یاد گرفتید که چگونه با استفاده از قدرت اقتصاد رفتاری، کسب و کار خود را به پیش ببرید، با سرعتی باورنکردنی مشتریان را جذب خود خواهید نمود.
2- تحقیق گسترده و عمیق انجام دهید
پس از اینکه دریافتید مشتریان چه خواستههایی دارند و چرا این خواستهها رادارند، وقت آن میرسد که در مورد شخصیت و بیزینس خودتان نیز تحقیق و بررسی انجام داده و جنبههای پنهان شخصیت خود را برای خودتان آشکار سازید. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی به اشتباه فکر میکنند که شخصیت خودشان تأثیری بر کسب و کارشان ندارد. اما واقعیت این است که مشتریان اغلب مواقع تمایل دارند قبل از اینکه خریدی انجام دهند بیشتر در مورد شما اطلاعات کسب کنند، به ویژه اگر شما در یک حوزه محدود فعالیت دارید و همه افراد فعال در آن حوزه یکدیگر را میشناسند. اما باید مراقب باشید که درون نگری و تحلیل شخصیت خود میتواند به روشهای اشتباهی نیز صورت گیرد. اگر با روشهای خودشناسی آگاه نباشید و در ارزیابی شخصیت خود صداقت به خرج ندهید، به راحتی در این مسیر دچار اشتباه میشوید. برای این کار میتوانید از توصیههای روانشناسان رفتاری استفاده کنید. آنها میتوانند روش درست خودشناسی را چه برای اهداف کسب و کار و چه برای اهداف شخصی به شما یاد دهند.
3- باید از مد روز خبر داشته باشید
افرادی که به دنبال یافتن حوزه مناسب برای فعالیت آنلاین هستند به طور مکرر با یک مشکل یکسان مواجه میشوند. آنها میدانند که به چه کاری علاقه دارند اما نمیدانند که در میان مشتریان چه چیزی مورد توجه و علاقه است. این امر از اهمیت زیادی برخوردار است چون این مشتریان هستند که با نیازهای مصرفی خویش به پیشبرد صنعت تجارت آنلاین کمک میکنند. با استفاده از قدرت عظیم فناوری دیجیتال، میتوانید محصولات به روز را چک کنید و بیشتر از خود مشتریان در مورد آنها اطلاعات کسب کنید. اگر شک دارید که کسب و کار اینترنتی شما موفق میشود یا خیر، و در نتیجه شک دارید که آیا باید در این زمینه سرمایه گذاری کنید یا خیر، محصولات و روندهای مورد علاقه و مد روز را بررسی کنید و ببینید آیا مشتریان به حوزه شما علاقه دارند یا خیر.
4- برای محصولات گران قیمت، آماده ارائه خدمات شخصی باشید
بسیاری از شرکتهای تازه کار در حوزه آنلاین به یک دلیل مهم از ارائه کالاها و خدمات بسیار گران قیمت دوری میکنند: اگر انتظار دارید که مشتری مبلغ هنگفتی را بابت کالا یا خدمات شما بپردازد، به احتمال زیاد انتظار خدمات مشتریان قدرتمند نیز دارند که این کار از عهده همه شرکتها بر نمیآید. به همین دلیل قبل از اینکه به ارائه محصول فکر کنید، ابتدا تحقیق کنید که در چه بازه قیمتی میتوانید فعالیت کنید بدون اینکه نیاز به ارائه خدمات مشتریان داشته باشید. اما اگر قصد دارید که کالا یا خدمات گران قیمت را به فروش برسانید، باید آمادگی ارائه خدمات مشتریان در حد حرفهای و منحصر بفرد برای هر مشتری را داشته باشید. هرچند بسیاری از افراد حرفهای در حوزه تجارت آنلاین از این گزینه استقبال میکنند، اما بسیاری دیگر نیز آن را پر استرس، سخت و پرهزینه میدانند و بر این عقیده هستند که ارزشش را ندارد.
5- ظرفیت محصولات دست ساز را درک کنید
اگر با یافتن حوزه فعالیت آنلاین خود با مشکل مواجه هستید، از خود بپرسید آیا گزینههایی که ارزیابی کردهاید ظرفیت محصولات دست ساز را دارند؟ چون محصولات دست ساز به دلیل مهارت به کار رفته در ساختشان، ظرفیت بالایی برای جذب مشتری دارند. هرچند مشتریان زیرک همواره به دنبال یک قیمت مناسب هستند اما بیشتر مردم خرید خود را تنها بر اساس قیمت انجام نمیدهند. گاهی اوقات مشتریان به دنبال محصولی هستند که توسط یک استاد حرفهای ساخته شده باشد. اغلب مواقع تفاوت بین یک کسب و کار موفق و یک کسب و کار شکست خورده را محصولاتی تعیین میکنند که توسط یک استاد حرفهای ساخته شدهاند و کارشناسان آن حوزه بر اصالت آن توافق دارند.
6- اهمیت جستجوی کلیدواژه را درک کنید
شرکتهای فعال در تجارت آنلاین که جستجوی کلیدواژه را انجام نمیدهند از همان ابتدای کار محکوم به شکست هستند. عصر دیجیتال تحت سلطه عادات جستجوی کاربران است و شرکتهایی که این موضوع را جدی نگیرند نمیتوانند یک برند جذاب و حضور موفق در عرصه دیجیتال داشته باشند. دانستن نحوه جستجوی کلیدواژه برای بهینه سازی محصول یا سایت برای موتورهای جستجو اهمیت بسیاری دارد. حتی میتوانید به این طریق با علایق مشتریان بیشتر آشنا شده و کالاها و خدمات بهتری را به آنها ارائه دهید.
7- همه حوزهها تا ابد محبوب نیستند
دنیای پرهیاهوی دیجیتال همواره در حال تغییر است. دلیل آن هم این است که مشتریانی که تجارت آنلاین را امکان پذیر کردهاند همواره در حال تغییر تصمیمات و خواستههای خود هستند. چیزی که امروز بسیار مورد علاقه و پسند مشتریان است، ممکن است فردا جای خود را به یک ایده بهتر و جذابتر بدهد. به همین دلیل شما باید به اهمیت انعطاف پذیری در این دنیا آگاه باشید تا بتوانید شرکت آنلاین خود را سرپا نگه دارید. شرکتهایی که تنها به یک مدل تجاری پایبند هستند و از خود انعطافی نشان نمیدهند، حتی در دنیای تجارت سنتی نیز شکست میخورند. در دنیای تجارت آنلاین نیز اگر نتوانید به تغییر تقاضای مشتریان پاسخ دهید، به زودی بیزینس شما با شکست مواجه خواهد شد.
در نهایت، هرچند شما ممکن است در حوزه خود یک کارشناس و متخصص باشید، اما نباید خود را محدود به یک ایده یا محصول نمایید. با این کار ممکن است با تغییر جهت دنیای کسب و کار به سمت یک محصول جدیدتر، شما از عرصه رقابت خارج شوید. برای جلوگیری از این مشکل، باید همواره در حال تحقیق و به روزرسانی مدل تجاری خود باشید تا بتوانید به نیاز روز پاسخ دهید و این تنها راه بقا در دنیای بیزینس آنلاین است.