سیستم های همکاری در فروش یا affiliate marketing عبارت است از همکاری دو یا چند گروه برای رسیدن به سود مشترک از طریق همکاری در فروش محصولات. معمولا شرکتی در یک طرف این همکاری وجود دارد که محصولی را تهیه کرده است و در طرف دیگر فرد یا افرادی هستند که با فروش آن محصول، حق کمیسیون یا پورسانت دریافت می کنند.

به تصویر پایین توجه کنید.

همکاری در فروش چگونه کار میکند؟

اگر بخواهیم توضیح دهیم، باید از بالا سمت چپ تصویر شروع کنیم. فرض کنیم کاربران و مشتریان در دو حالت وارد سایت شما می شوند:  از طریق جستوجو در گوگل به سایت شما راه پیدا می کنند یا در شبکه های مجازی، محتوای جذابی را می بینند و برای ادامه خواندن یا دیدن محتوا به سایت شما وارد می شوند. در سایت شما از طریق روش های تبلیغاتی یا بازاریابی محتوا در خصوص محصول اطلاعاتی پیدا می کنند و با استفاده از لینک مخصوص شما وارد صفحه ی خرید محصول شده و آن را خریداری می کنند. در این صورت و خرید مشتری از طریق معرفی شما،  کمیسیون به حساب شما واریز می شود.


بیشتر بخوانید: بازاریابی درونگرا چیست؟


همانطور که در این روش مشخص است تنها چیزی که شما برای فروش نیاز دارید جذب مشتریان است از طریق هر روشی… معمولا کم هزینه ترین روش، استفاده از شبکه های مجازی و یا طراحی سایت شخصی است. راه های دیگری نیز مانند روش های بازاریابی سنتی نیز وجود دارد مانند ایجاد سمینارها یا جلسات معرفی محصول و غیره. روش های دیجیتال دیگر نیز عبارت اند از وبینارها و تبلیغات در موبایل.


بیشتر بخوانید: ۷ تکنیک برتر بازاریابی در سال ۲۰۱۶


مزیت های این روش داشتن ساعات کاری منعطف و همچنین هزینه پایین برای شروع است. معمولا در سیستم های همکاری در فروش، شرکت آموزش های لازم را برای جذب و بازاریابی مشتریان به همکاران خود ارائه می دهد. همچنین در خصوص محصولات اینترنتی، نیازی به پیش‌خرید محصولات از قبل نیست و هر زمان که مشتری آن ها را خریداری نماید به شما پورسانت تعلق می گیرد.

 

در حال حاضر شاهد موجی خروشان از انواع و اقسام کسب و کارهای اینترنتی هستیم که دارند جهان را به تصرف خود درمی‌آورند. اگر در مورد انواع روش‌های کسب درآمد اینترنتی مطالعه کنید، خواهید دید که یک سری روش‌ها نسبت به روش‌های دیگر درآمد بیشتری دارند. یکی از راه‌های طلایی برای رسیدن به درآمد بالا، همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ(Affiliate Marketing) است.

اهمیت مبحث همکاری در فروش یا بازاریابی وابسته در دنیای امروز به قدری زیاد است که ما را بر آن داشت که یک مقاله مفصل در مورد آن بنویسیم و کلیاتی را در مورد این حوزه بیان کنیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند که با یک میانبر طلایی برای رسیدن به درآمد غیرفعال(Passive Income) آشنا شوید. بنابراین اگر همیشه رسیدن به چنین درآمدی را در رویای خود می‌پرورانده‌اید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. خبرهای خوبی داریم!

سیستم همکاری در فروش چیست؟

همکاری در فروش یا بازاریابی وابسته(افیلیت مارکتینگ) یک تاکتیک بازاریابی مبتنی بر عملکرد است. همان‌گونه که از نام این فرآیند پیدا است، قرار است بازاریاب وابسته(Affiliate Marketer) با یک مجموعه همکاری کند تا فروش آن مجموعه را افزایش دهد. سپس آن مجموعه هم به پاس این همکاری، به بازاریاب کمیسیون می‌دهد. در واقع بازاریاب وابسته باید این هنر را داشته باشد که از روش‌های مختلف مشتری را به فروشنده متصل کند.

در این روش که از روش‌های طلایی و بی‌نظیر کسب درآمد اینترنتی است، شما به عنوان همکار فروش یا بازاریاب وابسته اصلاً نگران انبار کردن اجناس یا کاهش فروش فروشنده نخواهید بود. شما وظیفه دارید ارتباط بین فروشنده و مشتری را برقرار کنید و وقتی مشتری خرید کرد، سودتان را بگیرید. شما یک واسطه هستید و هیچ مسئولیتی (مانند خدمات پس از فروش) بر عهده ندارید. زَک جانسون یکی از اساتید افیلیت مارکتینگ در جهان محسوب می‌شود و تاکنون راهکارهای بسیار خوبی در زمینه همکاری در فروش ارائه داده است. او بر این باور است:

سیستم همکاری در فروش یکی از بهترین کسب و کارها در دنیای مدرن است؛ زیرا شما هیچ مسئولیتی در قبال مدیریت سفارش‌ها، بررسی موجودی انبار و ارتباط با مشتری نهایی ندارید و این عالی است. کافی است تمام تمرکزتان را روی بازاریابی و ارائه پیشنهاد درست به مخاطبان هدف بگذارید و سودتان را بگیرید.

در فرآیند افیلیت مارکتینگ چهار بخش با هم در ارتباط قرار می‌گیرند تا فرآیند سودرسانی و ارائه خدمات صورت گیرد. در واقع منظور از مدل یا سیستم همکاری در فروش هم همین است:

  1. فروشنده: فروشنده یا خرده‌فروش، فرد یا شرکتی است که محصول را در انبار خودش دارد یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهد. فروشنده از بازاریاب وابسته کمک می‌گیرد تا بتواند فروش خود را تا حد امکان افزایش دهد.
  2. بازاریاب وابسته یا همکار فروش: همکار فروش یا بازاریاب وابسته فردی است که ورودی خوبی از کاربران دارد و می‌تواند کاربران را از طریق وب‌سایت یا کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود به سمت فروشنده مورد نظر سوق دهد. این کار از طریق کمپین‌های تبلیغاتی، لینک‌سازی و بازاریابی محتوا صورت می‌گیرد.
  3. شبکه‌ها: منظور از شبکه‌ها همان کانال‌های ارتباطی است که مشتریان را به سمت بازاریاب وابسته و سپس از بازاریاب وابسته به سمت فروشنده هدایت می‌کند که از جمله شبکه‌ها می‌توان به موتورهای جستجو، وب‌سایت، اینستاگرام، گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی و غیره اشاره کرد.
  4. مشتریان: مشتریان افرادی هستند که دنبال یک محصول خاص با قیمت مناسب می‌گردند و می‌خواهند با آن محصول یا خدمت خاص نیاز خود را برطرف کنند.

نگاهی به تصویر زیر بیندازید. این تصویر در واقع مدل همکاری در فروش را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که چه ارتباطی بین چهار عضو سیستم همکاری در فروش وجود دارد:

دیاگرام مدل افیلیت مارکتینگ و همکاری در فروش

در توضیح این نمودار می‌توان گفت که مشتریان از روش‌های گوناگونی که شبکه نام دارد، وارد وب‌سایت بازاریاب وابسته یا کانال‌های او در رسانه‌های اجتماعی می‌شوند. سپس این بازاریاب در وب‌سایت یا رسانه‌های اجتماعی خود لینک‌هایی قرار می‌دهد که وقتی فروشنده روی این لینک‌ها کلیک می‌کند وارد وب‌سایت فروشنده می‌شود و می‌تواند از او خرید کند. وقتی فروشنده، لینک ورودی مشتری را می‌بیند متوجه می‌شود که این مشتری با هدایت بازاریاب وابسته به سایت او آمده و اقدام به خرید کرده است و اینجاست که بخشی از سود فروش به بازاریاب وابسته تعلق می‌گیرد.

جالب است بدانید که سیستم همکاری در فروش تقریباً در همه جای دنیا محبوب و رایج است و افراد زیادی از این سیستم به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به درآمد غیرفعال استفاده می‌کنند. در سال‌های آینده شاهد رشد شگفت‌ انگیز این حوزه خواهیم بود. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2022، میزان سرمایه‌گذاری کسب و کارها در حوزه بازاریابی وابسته تا 8.2 میلیارد دلار افزایش می‌یابد. این در حالی است که در سال 2017 تنها 5.4 میلیارد دلار در این صنعت هزینه می‌شد.

شیوه محاسبه سود بازاریاب وابسته(Affiliate Marketer)

وقتی صحبت از پرداخت کمیسیون یا سود حاصل از فروش به میان می‌آید، چند ساختار در برابر ما قرار می‌گیرد. در ادامه به سه ساختار متداول برای پرداخت در سیستم همکاری در فروش اشاره شده است:

1. پرداخت به ازای هر کلیک(PPC)

در این روش برای هر کلیکی که مشتری روی لینک‌های مربوط به یک بازاریاب وابسته می‌کند، به آن بازاریاب سودی تعلق می‌گیرد. لازم به یادآوری است که در این روش انجام شدن یا نشدن خرید هیچ اهمیتی ندارد. این روش چندان معقول و مناسب نیست؛ زیرا بازاریاب وابسته تلاشی برای تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار واقعی نمی‌کند و به همین خاطر معمولاً از این ساختار استفاده نمی‌شود. در این ساختار همه هزینه‌ها به عهده فروشنده است.

2. پرداخت به ازای هر لید(PPL)

برخی از بازاریاب‌های وابسته در ازای ایجاد لید (سرنخ یا مشتریان علاقمند به محصولات و خدمات فروشنده) سود می‌گیرند. این کار در قالب‌های مختلفی مانند ارسال آنلاین فرم یا پیش‌خرید انجام می‌شود. این کار هم برای فروشنده و هم برای بازاریاب وابسته هزینه دارد؛ زیرا بازاریاب باید کلی تلاش کند تا این لیدها را به انجام یک سری کار مشخص (مانند پر کردن فرم) ترغیب و تشویق کند.

3. پرداخت به ازای هر فروش(PPS)

سومین روش که متداول‌ترین روش برای پرداخت به بازاریاب وابسته یا همکار فروش است، پرداخت به ازای هر فروش نام دارد. در واقع فروشنده وقتی دید مشتریان از یک لینک خاص وارد سایت او شده و سفارش خود را ثبت کردند، یک سود مشخص از فروش را به بازاریاب وابسته می‌دهد. حال که در مورد مفهوم سیستم همکاری در فروش صحبت کردیم و دانستیم که این سیستم چگونه کار می‌کند و شیوه پرداخت به بازاریاب وابسته را توضیح دادیم، زمان آن رسیده است که توضیح دهیم این سیستم چه مزایا و معایب و چه نقاط قوت و ضعفی دارد.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

درست است که افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته یکی از بهترین سازوکارهای درآمدزایی در جهان شناخته می‌شود ولی باز هم نقاط قوت و ضعف خودش را دارد و شناخت معایب و مزایای این روش لازم است. در صورتی که قصد دارید در این زمینه فعالیت کنید، تحلیل SWOT کمک زیادی به شما می‌کند و می‌تواند باعث شود که نقاط قوت و ضعف فعالیت خود را شناسایی و برای بهبود آن اقدام کنید. همیار آکادمی مقاله خوبی در این زمینه دارد که روش انجام آنالیز سوات را به صورت کامل به شما آموزش می‌دهد. در صورت تمایل به آشنایی با این روش، پیشنهاد می‌کنیم حتما به مقاله تحلیل SWOT چیست و نحوه‌ی پیاده‌سازی آن چگونه است؟ مراجعه کنید.

مزایای همکاری در فروش

دستیابی فروشنده‌ها به سیل عظیمی از مشتریان

در صورتی که شرکت‌ها و فروشندگان بتوانند از این روش استفاده کنند، می‌توانند با یک هزینه مقرون به صرفه سیل عظیمی از مشتریان بالقوه را وارد سایت خود کنند و با ارائه یک محصول باکیفیت و دارای قیمت مناسب، فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

دستیابی به مشتریان با یک هزینه مناسب

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم همکاری در فروش برای فروشندگان و شرکت‌ها این است که نیازی به سرمایه‌گذاری زیاد برای دستیابی به مشتریان ندارند و می‌توانند با استفاده از مدل پرداخت به ازای هر فروش (PPS) فروش خود را با یک هزینه مناسب افزایش دهند.

راهی برای کار روی سئوی خارجی

بسیاری از کسب و کارها و فروشندگان برای سئوی خارجی خودشان دغدغه دارند و دوست دارند سئوی خارجی خود را بهبود ببخشند. ورود مشتریان از یک لینک به وب‌سایت فروشنده باعث بهبود سئوی خارجی وب‌سایت فروشنده و در نتیجه بهتر شدن جایگاه او در موتورهای جستجو می‌شود.

مدیریت آسان

یک بازاریاب وابسته اگر بخواهد به درآمد فوق‌العاده دست پیدا کند، کافی است فعالیت‌های تبلیغاتی و محتوایی خود در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی را بالا ببرد تا موتورها جستجو، متوجه او شوند و رتبه خوبی به او بدهد. سپس مشتریان از طریق او وارد وب‌سایت فروشنده می‌شوند و خرید می‌کنند. در نهایت درآمد بازاریاب وابسته بالا می‌رود. این در حالی است که او هیچ احتیاجی به مدیریت زنجیره تأمین، بررسی موجودی کالا، فرستادن محصولات به پست و پیگیری ارسال شدن یا نشدن محصولات ندارد. مدیریت کسب و کار همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ خیلی آسان است.

عدم وجود ریسک مالی در این کسب و کار

بازاریاب وابسته تمام تلاش خود را می‌کند و برای تبلیغات در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی وقت می‌گذارد. ممکن است مشتری محصول را بخرد یا اینکه خوشش نیاید و از وب‌سایت فروشنده خارج شود. در این میان آسیب مالی به بازاریاب وابسته وارد نمی‌شود. اگر محصول فروشنده خراب‌شدنی باشد، بزرگ‌ترین آسیب متوجه او خواهد شد.

چندین منبع درآمد

بازاریاب وابسته قرار نیست خودش را منحصر به یک محصول خاص بکند و فقط مشتریان را به سمت یک محصول خاص هدایت و راهنمایی کند. او هیچ محدودیتی ندارد و می‌تواند روی چندین فروشنده و چندین محصول مختلف کار و از این راه چندین منبع درآمد برای خود ایجاد کند.

 

https://modirebartar.com/what-is-affiliate-marketing/